Jong koppel boert graag en goed in De Seizoenschuur: 
‘Begin er niet aan zonder vrouw die erin wil meegaan’

Zijn grootouders kweekten groenten, haar ouders bomen. Met die genen zette het toeval hen op dezelfde schoolbanken: Jeroen en Delfien leerden elkaar kennen in een cursus geiten- en schapenhouderij. Naast de liefde voor het boeren, deelden ze ook liefde voor elkaar. Toen ze een jaar samen waren, zetten ze een eigen stal en boerderij in Delfiens hometown Schellebelle. Intussen, zo’n zeven jaar later, groeit er nog veel meer op die vruchtbare bodem in de Eetgoedstraat: groenten, fruit, schapen, pluimvee, varkens ... twee kindjes, een huis en een vleesversnijderij.

enter image description here

Jeroen startte op zijn 19 als tuinbouwer en kweekte toen al wat aardbeien. Delfien gaf les in agro- en biotechnologie maar wilde liever op het land staan. In het begin combineerde het jonge koppel hun job met de boerderij, maar dat werd snel te veel. Nu werken ze al een paar jaar fulltime in de landbouw en dat werpt zijn vruchten af. “We kunnen er goed van leven omdat we alles zelf in handen hebben”, zegt Jeroen. “Lokaal, eerlijk en duurzaam slaat aan bij de mensen. We werken met veel respect voor onze dieren en het milieu en hebben niets te verbergen.”


Veel (samen)werken


“Begin er niet aan zonder vrouw die erin wil meegaan”, drukten Jeroen zijn ouders hem op de borst. Zij zagen het landbouwersleven niet zitten want “je moet altijd werken als anderen op hun gemak zijn”. “Je bent inderdaad weinig thuis”, bevestigt Jeroen, “maar we werken goed samen als koppel. En we hebben een aantal collega-landbouwers die inspringen als we eens een weekendje weg willen. Onze vrije tijd hangt ook af van het aardbeien- en aspergeseizoen: vanaf april werken we zeven op zeven en zijn we zelden voor 22 uur klaar, vanaf eind juli kunnen we op zondag eens rusten.”

enter image description here

Zonder elkaar zou het niet lukken


Jeroen geeft zijn ouders gelijk over de roeping als koppel. “Zonder elkaar zou het niet lukken, je moet er alletwee achter staan. Ruzie maken we nooit, we trekken aan hetzelfde zeel. Delfien ontfermt zich vooral over de verkoop en communicatie, ik over de dieren en het teeltechnische, het kleinfruit doen we samen. Daarnaast komt er nog veel administratie en uitzoekwerk bij kijken. We helpen elkaar waar nodig. En dochtertje Louise (3) ‘helpt’ ook: ze doet mij altijd na, haha. Het zou leuk zijn mochten onze kinderen ooit overnemen. Ik ga ze niet duwen maar praat het zeker ook niet uit hun hoofd, zoals mijn ouders deden.”

Van het veld op het bord


 Hoe graag hij zijn aardbeien en dieren ook ziet, Jeroen is het meest trots op zijn asperges. “Dat is de koningin van de groentes. Het is heel arbeidsintensief om asperges te telen. Vanaf april worden ze hier dagvers afgestoken en verkocht. Als ik een bak asperges lever aan een restaurant, loopt het spoelwater er nog uit. Het eerste jaar dat we asperges verkochten presenteerden we ze bij elf restaurants. Daarvan zijn er negen beginnen afnemen. En de mond-aan-mondreclame doet zijn werk. Zo kwamen we ook bij de koks van l’Histoire 32 en Burnt terecht, met wie we deze zomer een pop-uprestaurant optrokken in ons veld: MES-T. Dat was echt genieten, om je producten op zo’n verfijnde manier klaargemaakt te zien worden. De gasten tafelden met zicht op de varkens en konden de boerderij echt beleven.”

enter image description here

Korte keten, langetermijnvisie


Ze stampten hun bedrijf van nul uit de grond en dat was soms een modderig parcours. “Het was moeilijk om een lening te krijgen. We wilden inzetten op een breed aanbod en alles zelf vermarkten, maar dat verhaal sloeg niet aan. Intussen stuurt de bank jonge boeren naar ons om te horen hoe ze het moeten aanpakken”, lacht Jeroen een beetje groen. “We waren toen pioniers, nu richten steeds meer boeren zich op thuisverkoop en een breder gamma. Het voordeel van variatie is dat je het risico spreidt: als iets mislukt, val je terug op de rest. Zo’n uitgebreid aanbod maakt het ook interessant om naar onze hoevewinkel te komen. Op woendag, vrijdag en zaterdag verkopen we een selectie vlees, seizoensproducten, fruitsap en zuivel. We zien alle leeftijden: van ouderen tot gezinnen met kindjes die ondertussen naar de beestjes komen kijken.”

enter image description here

Alles zelf in handen


Van collega’s uit de klassieke landbouw hoort Jeroen mindere verhalen. Maar De Seizoenschuur boert goed. “Ons succes is dat we alles zelf in handen hebben. Ons fruit en onze groenten worden niet gespoten maar behandeld met nuttige insecten. We weten ook perfect wat onze dieren krijgen, hoe ze worden verzorgd en geslacht. Dat laatste gebeurt op afspraak in een kleine slachterij. Onze varkens moeten niet met zoveel anderen in een box en hebben dus weinig stress, wat de smaak van het vlees ten goede komt. Voorlopig versnijd ik alles in het atelier van dat slachthuis, tot onze eigen versnijderij klaar is – we hopen tegen december 2019. Het versneden vlees breng ik vacuum verpakt met de koelwagen naar huis, waar Delfien er infolabeltjes opplakt met ons DIBAL-machine.”

De tijdswinst weegt zeker door


Jeroen en Delfien staan ook geregeld op een lokale markt in Jette met wat collega-boeren. Toen ze Jeroen daar hoorden klagen over zijn weegschaal, tipte Joost van Zuivelhoeve Keymeulen om langs te gaan bij Elektronic Service DIBAL – hij was daar heel tevreden over. “Intussen werken we met twee weegschalen van DIBAL: een eenvoudig model voor in het atelier om aardappelen enzo te wegen en een weeg-labelmachine waarmee we ons vacuumverpakt vlees etiketteren. Vroeger rekenden en schreven we alles zelf met de hand op een kleefetiket, echt zottenwerk. We kunnen ons niet meer voorstellen dat we het nog zo zouden doen, die labeler bespaart ons veel tijd. Ook de service is top: er komt altijd snel hulp als we een vraag hebben.”

Een goed evenwicht


Net als Jeroen en Delfien vonden De Seizoenschuur en DIBAL een mooi evenwicht in hun samenwerking. Meer partner dan leverancier: in goede en kwade dagen.

enter image description here

Meer informatie


Heb jij ook interesse om te verschijnen in onze klantenrubriek? Graag (het kost je alleen wat tijd)! Stuur een mailtje naar info@dibal.be met jouw gegevens (naam, beroep, telefoonnummer, e-mail). Dan contacteren wij jou voor een kort interview en wat foto’s.