Vis & Traiteur Patrick over het marktleven: ‘Een glimlach en bedankje kosten geen geld’

Je spot ze op verschillende dorpspleinen: marktkramerskoppel Patrick en Saskia verkopen er verse vis en visbereidingen. Een mooi verhaal waaraan intussen drie generaties meeschrijven.

Patrick nam het kraam over van zijn ouders en nu springen ook zijn zonen en schoondochter geregeld bij. In dit interview vertelt hij waarom hij zijn hart verloor aan de markt.

enter image description here

Patrick rolde het marktkramersleven in via zijn ouders, ook vishandelaars: “Ze hebben mij nooit verplicht, ik wilde zelf graag meedraaien. Hun werk interesseerde mij en ik vond het tof.” Hij startte als marktkramer in bijberoep, terwijl hij ook parttime bij Volvo werkte. Tot zijn stiefvader stopte met het marktleven en Patrick de knoop moest doorhakken. Na 15 jaar van twee jobs combineren koos hij resoluut voor de markt.

Dagen van 12 tot 14 uur werken

“In 2010 nam ik de marktwagen over, samen met mijn vrouw. En daarvan heb ik nog geen spijt. Bij Volvo had ik een hekel aan zonnige werkdagen, omdat ik tussen vier muren zat in de fabriek. Nu werk ik thuis of buiten, dat maakt een groot verschil. Ik zou niet terug willen, al duren mijn werkdagen als marktkramer wel langer: bij Volvo werkte ik 8 uur per dag, terwijl ik nu gemakkelijk 12 tot 14 uur bezig ben.”

Een dag bij Vis & Traiteur Patrick

Patrick begint zijn dag om 4.30 uur. “Om 5 uur komt de eerste leverancier, dan vullen mijn vrouw en ik de toonbank van de marktwagen. Rond 6 uur vertrekken we naar de markt, waar we vanaf half 7 alles klaarzetten. Daar komt nog een tweede leverancier, zodat alles kraakvers is. De markt eindigt rond 12.30 uur. Dan maken we de toonbank leeg, rijden we naar huis, kuisen we de wagen en maken we alle bereidingen en dagschotels voor de volgende dag.”

enter image description here enter image description here

In zee met de derde generatie

De bereidingen zijn eerder het terrein van Saskia, terwijl Patrick de verse vis verzorgt. “Mijn zonen en schoondochter draaien ook soms mee, al helpen die voorlopig alleen met de verkoop op de marktwagen. Het zou leuk zijn mocht de derde generatie overnemen. Maar ze hebben ook alle twee een andere job die ze heel graag doen en waarin ze veel tijd steken. We zien wel hoe het loopt, voorlopig denken mijn vrouw en ik nog lang niet aan stoppen.”

Het marktleven zoals het is

Patrick voelt zich als een vis in het water op de markt. Al ziet hij de laatste jaren wel wat dingen veranderen. “De oudere generatie verdwijnt en wordt niet opgevolgd. Jongere mensen werken vaak met twee en hebben geen tijd om naar de markt te gaan. Tijdens de vakanties zien we dan ook een ander cliënteel voorbijkomen.”

Altijd een babbeltje en bedankje

Over de verkoop heeft hij niet te klagen – en daar zit zijn goede reputatie voor iets tussen. “We hebben dagelijks zo’n 100 klanten aan ons kraam. Mensen appreciëren de kwaliteit van onze vis en de prijs die ze ervoor betalen. Ze worden hier altijd met een glimlach bediend: een babbeltje of bedankje kosten geen geld en maken een wereld van verschil. Zo’n zaken gaan snel rond op de markt.”

Mond-tot-mondreclame blijft belangrijk

Klanten worden graag snel en eerlijk bediend, dus investeerde Vis & Traiteur Patrick in twee nieuwe DIBAL-weegschalen (D-900). “We werken nu met touchscreen-weegschalen. Dat zijn halve computers dus je moet bijna niets meer zelf doen, heel handig. En de mensen zijn ook tevreden, want die worden nog sneller bediend. Ze krijgen nu ook een klevertje met uitleg op hun verpakte producten en dat appreciëren ze.”

Vlotte bediening, vriendelijke service

Ook Patrick en zijn team werken nu vlotter. “Er is een bonnummerteller gekoppeld aan de weegschalen, zo weten we altijd wie er aan de beurt is. We kunnen ook alle programmatie snel aanpassen en zien bij elke bestelling welke artikels een klant al heeft gekocht.”

In het begin mispakte Patrick zich aan de snelheid waarmee de labeltjes ervandoor gingen. “Plots waren mijn kleefrollen bijna op. Gelukkig komt weegschalenman Paul altijd snel langs als je hem belt – van service gesproken. Hij is ook altijd vriendelijk. Net als zijn zoon, Guus, die onze nieuwe weegschalen kwam installeren en ons alle nodige uitleg gaf.”

Tevreden klanten

Kortom: tevreden klanten dus, zowel bij Vis & Traiteur Patrick als bij Elektronic Service DIBAL.

enter image description here

Heb jij ook interesse om te verschijnen in onze klantenrubriek? Graag (het kost je alleen wat tijd). Stuur een mailtje naar info@dibal.be met jouw gegevens (naam, beroep, telefoonnummer, e-mail). Dan contacteren wij jou voor een kort interview en wat foto’s.