Het verhaal achter Berloumi, de beroemde grillkaas uit Berlare: ‘Het begon met een Ikea-vergietje in mijn keuken’

Wat in 2014 startte als een voedingsexperiment met zijn studenten in de klas, groeide uit tot een hobby in zijn garage en intussen een goed draaiend bedrijf in thuishaven Berlare. David De Coster (47) van De Zuivelarij had het nooit durven dromen, maar op een paar jaar tijd veroverde hij de Belgische winkels en harten met zijn Berloumi-grillkaas: de Berlaarse variant van de Cypriotische halloumi.

enter image description here

“De technologische kant van voeding fascineert mij. En kaas is het summum van de voedingstechnologie”, vertelt zaakvoerder en voedingsexpert David smakelijk. “Na wat zoeken en experimenteren kwam ik tot een eigen recept voor grillkaas. De eerste versie maakte ik in een Ikea-vergietje in mijn keuken.” Intussen vind je Berloumi in zowat elke supermarkt of delicatessewinkel – nog altijd lokaal gemaakt, maar (gelukkig voor zijn kinderen en vrouw) niet meer in zijn eigen keuken.

Van vraag naar aanbod

Het begon allemaal met een vraag aan zijn studenten in een les vegetarische keuken op de Hotelschool in Gent: “Wat willen jullie doen?” Iemand zei “kaas maken”. Dus voedde David zich met informatie en studies van het internet. Hij voegde zelf nog wat experimenten toe en kaasboem: zijn recept en grillkaas lagen op tafel. “We maakten de kaas ook in de klas. De cursisten bleven vaak langer op zaterdag om het proces te voltooien.”

“Het gaat soms wat (te) snel maar dat zijn luxeproblemen.”

Een gat in de (kaas)markt

Naast lesgeven, wilde hij op zaterdag wat kaas maken in bijberoep maar het draaide anders uit. “Mijn omgeving reageerde enthousiast, dus besloot ik de grillkaas te testen op de markt. Ik vroeg aan een kaaskraam om Berloumi te verkopen en dat bleek een succes. Steeds meer marktkramers, winkels, delicatessen en kaaswinkels vroegen ernaar en ook de groothandelaars pikten dit snel op. De retail volgde kort daarna, waardoor Berloumi nu in heel wat supermarkten ligt. Ik evolueerde snel van hobbyist naar ondernemer, wat natuurlijk leuk is. Het gaat soms wat (te) snel maar dat zijn luxeproblemen.”

enter image description here

Unieke, culinaire grillkaas

Wat Berloumi zo uniek maakt? “Het wijkt af van de gebruikelijke kazen die we in België eten. Meer dan een brood- of plateaukaas, is het een culinaire kaas waarmee je echt iets kan doen. Wij maken ook volle halloumi, 100% van goede Belgische koeienmelk. Hij is iets steviger en kwalitatiever dan de meeste commerciële halloumi in de supermarkten. Bovendien krijgt onze Berloumi elk seizoen een ander kruidenjasje, wat de mensen wel smaken.”

Een succesrecept met een portie geluk

Dat unieke, creatieve kantje is een van David zijn stokpaardjes. “Ik zoek graag nieuwe dingen op de voedingsmarkt. Iets uitvinden is vandaag moeilijk, maar iets bestaands in een nieuwe markt zetten is ook innovatief. Daarvoor moet je een radar hebben en iets van voeding kennen. Zo merk ik misschien sneller dat de keuken van het Midden-Oosten in opmars is. Daarnaast komt er ook veel geluk bij kijken. Oké, ik zie opportuniteiten, ken mijn vak en werk samen met goede mensen maar dat is niet voldoende. Als de markt er niet klaar voor is, komt het er niet van.”

“Iets bestaands in een nieuwe markt zetten is ook innovatief.”

Lokaal op grotere schaal

David weet dat hij in zijn kaascreërende handjes mag wrijven. “Berloumi is een sterk merk geworden. We kwamen veel in de pers en retailers vragen echt naar ons product. Berloumi vond vlot zijn weg naar de winkelrekken en ligt er nu nog altijd, wat volgens collega’s een uniek verhaal is in de voedingssector. Dat vertaalt zich in een omzet die al vier jaar op rij bijna verdubbelde, waardoor we ons kunnen focussen op doorgroeien. Binnenkort verhuizen we naar een ander pand in Berlare om op grotere schaal te produceren – we gaan nu ook Nederland bedienen. Daar zal meer plaats zijn voor logistiek, transport en onze automatische verpakkingslijn.

enter image description here

We blijven plakken

Momenteel wordt alles nog manueel gewogen en gelabeld, tot 2.500 stuks per dag. Daarvoor liet De Zuivelarij zich adviseren door Guus van Elektronic Service DIBAL. “Je groeit en hebt plots zaken nodig waarvan je niets kent, zoals een weegschaal die plaklabels print waarop productinfo en een barcode staan”, zegt David. “Samenwerken met goede leveranciers is dan de boodschap: vakmensen die je echt willen helpen met hun kennis. Bij een volgende aankoop grijp je automatisch terug naar dezelfde verkoper. We zullen niet snel ergens anders gaan voor onze weegschalen en labelers. Dus binnenkort draait hier een automatische weeg- en labellijn van DIBAL.”

Cheesy but true

Hartig, warm en veerkrachtig. Dat geldt zowel voor de smaak en textuur van Berloumi-kaas als voor de samenwerking tussen De Zuivelarij en Elektronic Service DIBAL. To be continued ...

enter image description here

Meer informatie


Heb jij ook interesse om te verschijnen in onze klantenrubriek? Graag (het kost je alleen wat tijd)! Stuur een mailtje naar info@dibal.be met jouw gegevens (naam, beroep, telefoonnummer, e-mail). Dan contacteren wij jou voor een kort interview en wat foto’s.